25. 6. 2012

Zuzana Zeleňáková Lemaire

V našom cykle rozhovorov s krajanmi Vám dnes predstavujeme všestrannú umelkyňu Zuzanu Zeleňákovú Lemaire. V Normandii, kde žije a tvorí, sa usadila pred vyše desaťročím. Okrem operného spevu sa venuje komponovaniu, svojim „sochám na plátne“, ktoré tvorí pod umeleckým menom ZEKO, ako aj literárnej práci. Momentálne pracuje na CD liečivých, duchovných a meditačných piesní, pripravuje cyklus tradičných jidiš piesní a v októbri a novembri ju čakajú výstavy v Houppeville a Yanville. Interview so Zuzanou potvrdzuje to, čo sme na našom blogu konštatovali už mnohokrát: slovenské „dievčence“ majú veľký talent, zručnosť, no predovšetkým neuveriteľnú životnú a tvorivú energiu.

Čo Vás priviedlo do Francúzska a prečo ste sa rozhodli tu zostať ?
Môj manžel, s ktorým som sa zoznámila v Budapešti, je Parížan. Odišla som s ním do Francúzska pred jedenástimi rokmi, keď dostal pracovnú ponuku v opere v Rouen. Je totiž tiež hudobník – huslista. Priznám sa, že sa mi tu ťažko zvykalo, hlavne na počasie. V Normandii veľa prší a stále je zamračené. Takže najviac mi chýba slniečko, ale aj naše otvorené a srdečné slovanské povahy. Páči sa mi tunajšia vysoká hudobná úroveň, lekárska starostlivosť a veľký vyber bio produktov.
Môžete nám pár slovami priblížiť Vaše umelecké aktivity? Ste operná speváčka, no venujete sa i maľbe...
Počas mojich ťažkých tehotenstiev som musela dať spev bokom. Od detičiek sa mi ťažko odchádzalo, takže som využila toto obdobie hlavne na štúdium spevu v Paríži u Isabelle Guillaud, profesorky na CNSM. Keďže som veľmi aktívna povaha a spievať som príliš nemohla, nočnú nespavosť som zaháňala tvorením obrazov. Vymyslela som novú techniku – socha na plátne. Používam samoschnúcu hmotu, ktorú prstami aplikujem na plátno. Jeden kultúrny pracovník v meste Bois Guillaume mi ponúkol možnosť moje práce vystaviť. Išlo o moju vôbec prvú a zároveň prvú individuálnu výstavu. Konala sa v októbri 2010. Mala veľký úspech, vystavila som 80 obrazov a 9 z nich sa hneď predalo. Odvtedy vystavujem kde ma zavolajú. Od roku 2012 pokračujem so spevom sólovými koncertmi. Píšem aj básničky a rozprávky pre deti, v slovenčine a francúzštine. Všetky tri aktivity sú pre mňa rovnako dôležité a zatiaľ sa nechcem vzdať ani jednej z nich.
Na čom pracujete momentálne?
Momentálne? Na CD liečivých, duchovných a meditačných piesní. Komponujem hudbu a píšem texty v angličtine spolu s kamarátom skladateľom žijúcim v Dubaji. S hudobníkmi z rouenskej opery okrem toho pripravujeme tradičné jidiš piesne. No a v októbri a novembri ma čakajú dve výstavy, v Houppeville a Yanville.
Čo považujete za doposiaľ najväčší úspech Vašej umeleckej kariéry?
Najväčší úspech v mojej kariére dúfam ešte len príde, ale všetko, čo sa mi podarí pokladám za úspech, a som za to veľmi vďačná.
Ste v kontakte so Slovákmi, ktorí žijú a pôsobia vo Francúzsku?
Poznám tu v okolí dve dievčence. Jedna žije v Rouene, druhá vo Fécamp. Našťastie existuje facebook, kde si môžem pohovoriť s mojimi, po svete rozlezenými kamarátmi.

Zuzana, ďakujeme veľmi pekne za Váš čas a zaujímavý rozhovor. Prajeme Vám veľa inšpirácie a ďalších úspechov vo Vašej tvorivej práci.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára